Wednesday, October 12, 2011

6 tip cara mencungkil bakat anda

Bismillahirrahmanirrahim. Assalaamu Alaykum Wa Rahmatullaahi Wa Barakaatuh


Anda tak tahu apakah bakat anda hingga anda cuba dan cuba. Dibawah ini disenaraikan 6 cara bagaimana anda boleh mengenali apakah bakat yang anda ada.


1. Tengok apakah minat anda sekarang, kerana ini akan membuatkan anda seronok melakukannya apabila anda menemui bakat terpendam anda. Contoh memasak . Kembangkan minat memasak anda kepada kemahiran memasak. Pelajari lebih banyak jenis masakan sehingga anda mahir dengannya.Anda boleh mencuba pelbagai resepi  dan mencipta resepi baru.


2.Keluar dari zon selesa. Sudah tentu, sukar pada mulanya. Tiada siapa yang suka rasa terjejas, tetapi anda juga akan mendengar orang mengatakan bahawa mereka amat gembira bahawa mereka melangkah keluar dari zon selesa mereka. Hakikatnya ialah anda tidak akan dapat mencari bakat-bakat baru jika anda tidak terbuka kepada perkara-perkara dan pengalaman baru.




3.Perjalanan. Jalan-jalan di seluruh dunia atau negara asal anda boleh membuka anda kepada pengalaman baru. Ia adalah satu cara yang baik untuk melangkah keluar dari zon selesa anda dan mengambil budaya lain. Apabila anda pergi, anda akan mendapat idea-idea baru dan membuat penemuan baru, tetapi jika anda tinggal di rumah, pemikiran anda mungkin dihadkan oleh rutin. Beberapa perkara yang anda mungkin menemui bakat-bakat seni atau sukan, atau anda mungkin menjadi inspirasi untuk mencapai matlamat kerjaya baru.


4. Membaca. Perjalanan mungkin tidak selalu menjadi pilihan. Ia boleh memakan masa dan mahal, tetapi membaca merupakan cara terbaik untuk membuka jus kreatif semasa tinggal di rumah. Anda boleh membaca buku-buku apa-apa mengenai subjek yang berkaitan minat anda. Juga, jangan lupa tentang kuasa internet dan semua bahan bacaan yang boleh didapati hanya satu klik


5. Menghadiri  Kelas Komuniti. Kelas komuniti (contoh -kelas anjuran kemas dsb) adalah cara terbaik untuk mengasah bakat anda atas beberapa sebab. 

  •  Kelas dekat , senang nak hadir 
  • Ia biasanya ditawarkan pada harga yang berpatutan/ percuma
  • Bila hadir kelas dapat idea tentang kursus tersebut dan boleh tengok sesuai atau tidak dengan kita. Kalau tak sesuai boleh cari kursus lain yang sesuai .  

6. Berbincang  Dengan Rakan-rakan.  
Bercakap tentang bagaimana mereka menemui minat mereka dan apa yang mereka lakukan untuk mengasah kemahiran mereka. Mungkin anda akan mendapati bahawa anda mempunyai minat yang sama di kalangan rakan-rakan anda, dan jika ya, anda kemudiannya boleh  bekerjasama dengan mereka





Akhir sekali jangan berputus asa
Akhirnya, satu-satunya perkara yang anda perlu untuk menemui bakat anda ialah terus mencuba. Sebaik sahaja anda telah menemui bakat sebenar anda, anda akan menikmati  kejayaan, keseronokan, dan kebahagiaan. Siapa yang tidak mahu kehidupan yang dipenuhi dengan itu?







asal
Allah berfirman yang bermaksud:Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum   sehingga mereka mengubah apa yang 
ada pada diri mereka sendiri  (Ar-Ra'd 13:11)

No comments: