Tuesday, March 17, 2015

Khasiat dan Kelebihan Buah Barli

بسم الله الرحمن الرحيم Assalaamu Alaykum Wa Rahmatullaahi Wa Barakaatuh اللهم صل على محمد وآل محمد



heart emoticon
1. Dapat membantu merendahkan kolestrol
Barli mengandungi serat yang tinggi dalam dalam beta glucan, yang membantu untuk menurunkan kolesterol dengan mengikat kepada asid hempedu dan mengeluarkan daripada badan melalui najis.
Asid hempedu adalah sebatian digunakan untuk mencerna lemak yang dihasilkan oleh hati daripada kolesterol.
Apabila dikeluarkan bersama-sama dengan serat barli itu, hati mesti mengeluarkan asid hempedu baru dan menggunakan lebih banyak kolesterol, dengan itu mengurangkan jumlah kolesterol dalam darah. Serat larut juga boleh mengurangkan jumlah kolesterol dihasilkan oleh hati.
Makan hidangan bijirin penuh, seperti barli, sekurang-kurangnya 6 kali setiap minggu adalah dicadangkan terutama bagi wanita menopaus dengan kolesterol tinggi, tekanan darah tinggi atau tanda-tanda penyakit kardiovaskular.
2. Membantu mengelakkan darah membeku
Buah barli mempunyai kandungan niacin yang membantu untuk mencegah radikal-radikal bebas daripada mengoksidakan LDL (low density lipoprotein).
LDL akan menjadi berbahaya apabila terjadi pengoksidaan pada dinding-dinding pada salur darah.
Selain itu, barli membantu untukmengurangkan pembentukan darah beku (blood clot).
3. Membantu mencegah batu karang
Barli yang kaya dengan serat tidak larut membantu untuk mempercepatkan masa transit usus (iaitu berapa lama makanan bergerak dalam usus).
Selain itu, ia membantu mengurangkan rembesan asid hempedu (jika berlebihan akan menyebabkan pembentukan batu hempedu) dan meningkatkan sensiviti insulin dan merendahkan trigliserida (lemak darah).
4. Mengurangkan Reumatoid Artritis (RA)
Dalam barli terdapat mineral iaitu tembaga bagi mengurangkan gejala-gejala Reumatoid Artritis. Tembaga ini penting dalam enzim oksidatif utama yang dipanggil superoxide dismutase.
Selain itu, tembaga juga terlibat dalam aktiviti lysyl oxidase iaitu salah satu enzim yang terlibat dalam pembentukan kolagen.
Ini adalah antara khasiatnya. Sebenarnya lagi banyak. Saya cuma senaraikan yang penting je.
Jom kita amalkan buah barli
rahsia hawa wink emoticon

No comments: