Wednesday, June 3, 2015

MARILAH SEGERA TAUBAT

بسم الله الرحمن الرحيم Assalaamu Alaykum Wa Rahmatullaahi Wa Barakaatuh اللهم صل على محمد وآل محمد


MARILAH SEGERA TAUBAT
pintunya sentiasa terbuka
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
# Kita semua tidak terlepas dari melakukan DOSA..
# Kita pasti dan pasti akan melakukan DOSA samada yang kecil mahupun yang besar..
# Mari kita lihat sebahagian DOSA yang disebut dalam Al-Quran:
(1). DOSA Pandangan dan Kemaluan:
Allah SWT berfirman: "Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan. (Nur:30)
(2). DOSA Melampaui Batas:
Allah SWT berfirman: “Katakanlah wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas ke atas diri mereka;.." (Zumar:53)
(3). DOSA Perbuatan Keji dan Zalimi Diri:
Allah SWT berfirman: :Dan mereka (orang-orang beriman) apabila melakukan perbuatan keji atau menzalimi diri mereka sendiri,.." (ALi-Imran:135)
(4). DOSA Zina:
Allah SWT berfirman: “Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang sangat buruk.” (Isra’:32)
(5). DOSA Megumpat:
Allah SWT berfirman: "Dan janganlah sesetengah kamu mengumpat setengah daripada kamu. Adakah seorang daripada kamu suka makan daging bangkai saudaranya, tentunya kamu semua membenci memakannya." (Hujurat:12)
AYUH KITA SEGERA TAUBAT..
# Allah SWT berfirman: "..janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Zumar:53)
# Allah SWT berfirman: “…Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertaubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri.” (Baqarah:222)
# Allah SWT berfriman: “Hai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang semurni-murninya(Nasuha). Mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapus kesalahan-kesalahanmu dan memasukkanmu ke dalam surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai…” (Tahriim:8)
Ya.. Allah Ampunilah DOSA-DOSA..ku
Wallahua'lam.. semoga manafaat.
Post a Comment