Wednesday, April 20, 2011

kisah sebenar Produk pencuci tangan

safe4hours


Bismillahirrahmanirrahim

Dibawah ini kisah pencuci tangan di US. Kat malaysia ada pemantauan tak? So sapa-sapa yang obsess
dengan benda-benda sebegini rasanya perlu berhati-hati.  Apa pun yang Rasulullah ajar jugak yang berkesan dan tidak pernah ketinggalan zaman sebagaimana hadis dibawah ini:-


عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ ان النبى صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّم
قَالَ اِذَا اسْتَيْقَظَ أَحَدُكُم مِنْ نَوْمِهِ فَلا يَغْمِس يَدَهُ
فِى الا نَاءِ حَتَّى يَغْسِلَهَا ثَلاثًا فَاِنَّهُ لايَدْرِى
أَيْنَ بَاتَتْ يَدُهُ
Dari Abu Hurairah r.a. katanya : "Bersabda Rasulullah s.a.w. :
"Apabila bangun dari tidur, maka janganlah ia menyelamkan tangannya
ke dalam air sebelum di basuh lebih dahulu tiga kali, kerana waktu
tidur dia tak tahu dimana tangannya terletak".
Hadis sahih riwayat Muslim



Pada hari Rabu, dan Obat Pentadbiran Makanan (FDA) berkata pihaknya telah menghantar surat amaran kepada empat pembuat produk pembersih tangan yang mendakwa untuk mencegah jangkitan dari Staphylococcus aureus yang bertahan-methicillin, atau MRSA.
Produk tersebut juga menjanjikan untuk mencegah jangkitan dari host lain penyebab penyakit patogen, termasuk Salmonella, E. coli dan virus flu H1N1. Dalam surat-surat, FDA memberi amaran syarikat yang memasarkan produk mereka adalah menyalahi undang-undang persekutuan, dan memberikan pengeluar 15 hari untuk memperbaiki kesalahan .
MRSA merupakan jenis bakteria Staph yang dapat bertahan terhadap antibiotik paling sering digunakan dan boleh menyebabkan sakit teruk. Jangkitan boleh mula pada kulit, kemudian berkembang menjadi dalam, abses menyakitkan, bakteria juga boleh masuk ke dalam aliran darah, berpotensi menyebabkan jangkitan yang mengancam jiwa. MRSA sering beredar di rumah sakit, nursing home dan tatacara perkhidmatan kesihatan yang lain, tetapi telah dijumpai tersebar di masyarakat, terutama di bilik tukar pakaian disekolah dan tempat jagaan kanak-kanak . Sebuah kajian 2007 bahkan menemukan bug  diatas meja kapal terbang.
Untuk melindungi diri dari jangkitan kuman penyebab penyakit, cadangan standard ialah: mencuci tangan dengan sabun dan air secara menyeluruh dan kerap, terutama sebelum menangani makanan atau menyentuh mata atau mulut. Dan merasa bebas untuk terus menggunakan alkohol yang berpusat (sekurang-kurangnya 60% konsentrasi alkohol) pembersihan tangan seperti Purell, yang secara efektif membunuh bakteria dan virus yang paling berbahaya, dan tidak memberikan sumbangan terhadap pertahanan antibiotik.
Post a Comment