Saturday, July 2, 2011

Kewajipan ukhti muslimah

Bismillahirrahmanirrahim



Ukti muslimah kena bertanggongjawab terhadap agama.

  1. Wajib beriman kepada Allah. Allah adalah segalanya, Dari situ lahir ketenteraman dalam jiwa dan akal fikiran. nak kena proses hati untuk rasa Allah maha besar, maha tinggi, maha hebat dimana rezeki dan ajal Allah yang tentukan. 
  2. Wajib beriman kepada hari akhirat- kena yakin hari akhir psti tiba dan tiada keraguan padanya. Didunia ini kena bekerja sekuat tenaga, untuk tuaian diakhirat nanti. Tiada rumah yang dapat dihuni oleh seseorang setelah kematian kecualai kurniaan yang telah dibangunkan dengan amal.
  3. Setiap ukhti muslimah harus berusha supaya setiap perkataan dan perbuatan adalah tabungan untuk akhirat, bahkan sesuap makanan dan sehelai pakaian yang diapakai pundiniat untuk akhirat. 
  4. Hendaknya kita mengetahui Allah tidak memandang sesuatu amal kecuali untuk mencari redho Allahtidak diterima sekiranya mencari pujian manusia.
  5. Wajib menjaga dengan sebenar-benarnya segala perintah yang diturunkan oleh Allah tanpa berlebih lebihan sehingga melampau dan tanpa pengabaian sampai lemah semangat.
Wallahullam.

    No comments: