Wednesday, December 5, 2012

Kisah Nabi musa

Bismillahirrahmanirrahim. Assalaamu AlaykumWa Rahmatullaahi Wa Barakaatuh

Adalah diceritakan bahawa apabila Fir`awn membunuh begitu banyak daripada anak bani Israel, Para pembesar firaun merasa takut bahawa anak-anak lelaki israel akan lenyap dan akhirnya mereka sendiri perlu melakukan kerja berat yang biasa dilakukan oleh lelaki bani israel. Jadi mereka pun berkata kepada Fir`awn, "Jika ini berterusan (pembunuhan bayi lelaki) , dan lelaki tua akan mati dan lelaki muda dibunuh, wanita tidak mampu melakukan kerja yang dibuat oleh orang lelaki maka akhirnya kita sendiri yang kena buat. Jadi Fir`awn mengeluarkan perintah yang budak lelaki patut dibunuh setahun dibiarkan hidup dalam tahun yang berikutnya.

Nabi Harun dilahirkan dalam setahun budak lelaki tidak dibunuh , dan Musa dilahirkan dalam setahun apabila budak lelaki dibunuh. Fir`awn mempunyai orang yang dipercayai dengan tugas ini. Terdapat bidan-bidan yang akan berlegar sekeliling dan memeriksa wanita , dan jika mereka mendapati bahawa mana-mana wanita mengandung, mereka akan menulis namanya . Bila masa kelahiran, tiada siapa dibenarkan menghadiri kecuali wanita Qibti. Sekiranya perempuan itu melahirkan seorang anak perempuan , mereka akan meninggalkan dia sahaja dan pergi, tetapi jika dia melahirkan seorang bayi lelaki, pembunuh-pembunuh akan masuk dengan pisau-pisau tajam mereka dan membunuh bayi itu. Semoga Allah melaknat mereka.

Semasa ibu Musa hamil , dia tidak menunjukkan tanda-tanda hamil seperti kebanyakan wanita lain, oleh itu tiada bidan yang tahu dia hamil. Tetapi bila dia melahirkan seorang bayi lelaki, dia menjadi sangat sedih dan tidak tahu apa yang patut dibuatnya. Dia sangat takut kerana dia sangat sayangkan bayinya.Tiada siapa pernah melihat Musa, maka dia selamat, Allah campakkan rasa kasih kepada musa bagi semua orang yang melihatnya.Itu adalah satu rasa semulajadi yang Allah jadikan kerana Musa itu seorang Rasul.

Firman Allah swt:

﴿وَأَلْقَيْتُ عَلَيْكَ مَحَبَّةً مِّنِّى  

 Aku telah tanamkan dari kemurahanKu perasaan kasih sayang orang terhadapmu (20:39).

- sedutan tafsir Ibnu Kathir -surah Al Qasas
p/s Ayat ini adalah ayat pengasih. Boleh diamalkan untuk kerukunan rumah tangga. wallahuallam.

No comments: