Monday, April 27, 2015

Bahtera Penyelamat!

بسم الله الرحمن الرحيم Assalaamu Alaykum Wa Rahmatullaahi Wa Barakaatuh اللهم صل على محمد وآل محمد


By dr Abu Anas Madani
Bahtera Penyelamat!
Naiklah untuk menyelamatkan diri dari Neraka.
Hadith Perumpamaan Penumpang Sebuah Kapal.
.
Perumpamaan orang yang menegakkan perintah Allah (Amar ma’ruf dan Nahi mungkar termasuk perintah Allah) dan orang yang jatuh ke dalam larangan Allah ialah seperti satu kaum yang mengundi untuk mendapat tempat di dalam sebuah kapal.
.
Sebahagian daripada mereka mendapat tempat di tingkat atas manakala sebahagian lagi pada tingkat bawah. (Ketika dalam pelayaran), apabila orang di tingkat bawah inginkan air, mereka terpaksa pergi meminta kepada orang yang berada pada tingkat atas.
.
Lalu mereka (yang berada di tingkat bawah) berkata: “Jika kita membuat lubang pada tingkat ini nescaya kita tidak perlu lagi meminta daripada orang di atas kita.” Jika (mereka yang berada di tingkat atas) membiarkan mereka (orang di tingkat bawah) melakukan apa yang mereka hendaki (melubangkan kapal), pasti semuanya akan musnah (tenggelam).
.
Sebaliknya jika mereka (yang berada di tingkat atas) menahan dengan tangan mereka (rancangan melubangkan kapal), pasti mereka (yang di tingkat atas) akan selamat dan akan selamat juga semuanya (termasuk di tingkat bawah)
.
Dikeluarkan oleh al-Bukhari di dalam Shahihnya – hadis no: 2493.
.
+ Hadith ini memberikan peringatan kepada kita, andai tiada manusia yang melaksanakan urusan dakwah, maka semua kita akan tenggelam dalam kebinasaan.
.
+ Hadith ini menjelaskan orang yang melakukan maksiat dan kemungkaran bukan sahaja akan binasakan dirinya, tetapi juga orang lain yang tidak melakukan akan terlibat sama.

No comments: