Friday, July 10, 2009

Buah manis istifar

-Mendapat badan yang sihat

-Aman dari bala selamat dari cubaan.

- mendapat anak yang soleh

-Harta yang halal

-Darjat diangkat oleh Allah swt.

Istifar kepada Allah swt alkan mendapat nikmat lapang dada dan jiwa yang tenang , dimana ini semua tidak akan dapat dibeli dengan duit ringgit.

Oleh itu kita hendaklah sentiasa beristifar kepada Allah.

Orang yang sentiasa beristifar akan jauh dari fitnah dan cubaan seperti firman Allah dalam surah

Al Anfaal-ayat 33 yang bermaksud:-

33. Dan Allah sekali-kali tidak akan mengazab mereka, sedang kamu berada di antara mereka. Dan tidaklah (pula) Allah akan mengazab mereka, sedang mereka meminta ampun[608]

[608]. Di antara mufassirin mengartikan yastagfiruuna dengan bertaubat dan ada pula yang mengartikan bahwa di antara orang-orang kafir itu ada orang muslim yang minta ampun kepada Allah. Dengan cara beristifar Allah akan menghapuskan dosa-dosa kita sepeti firmannya dalam surah

AlBaqarah-ayat 160

160. kecuali mereka yang telah taubat dan mengadakan perbaikan[105] dan menerangkan (kebenaran), maka terhadap mereka itulah Aku menerima taubatnya dan Akulah Yang Maha Menerima taubat lagi Maha Penyayang.

[105]. Mengadakan perbaikan berarti melakukan pekerjaan-pekerjaan yang baik untuk menghilangkan akibat-akibat yang jelek dari kesalahan-kesalahan yang dilakukan.

.

Sesiapa yang konsisten dengan istifar , allah akan keluarkan dia dari kesusahan dan memberi rezeki dari sumber yang tidak disangka-sangka dan Allah akan permudahkan urusannya.

Jiwa yang tidak tenteram adalah disebabkan oleh dosa dan maksiat, kehidupan menjadi sempit dan penoh keluh kesah . Oleh itu kita hendaklah sentiasa beristifar memohon keampunan Allah SWT.

Astagh firullah hal adzim sebanyak-banyak yang termampu kerana kita adalah hamba yang berdosa.

Wallahuallam.

Post a Comment