Tuesday, December 7, 2010

4. Sambungan surat untuk anak perempuan ku

Industri perjudian membelanjakan berjuta ringgit pada hanya satu aspek perjudian bagaimana untuk menggunakan teknologi untuk mengaburkan garisan  antara permainan dan realiti. Realisme dalam permainan video, terutama tajuk-tajuk yang  paling popular dikalangan  belia, sangat hampir kepada realiti yang mana  ia telah menghasilkan satu generasi yang sekarang  tidak gerun lagi untuk melihat  darah, tanduk, dan mecerai beraikan anggota badan  dalam peperangan. Kesan dari itu tiada  kebimbangan atau kekecohan pun dikalangan belia apabila mendengar berita  mengenai tubuh manusia yang berkecai  dibom oleh bom  (laser guided smart bomb).  Kita  mempunyai satu generasi pemalas yang hanya membuang masa berjam-jam menekan butang dan meledak manusia dalam permaianan video game yang kelihatan hidup. Tetapi tidak akan mengangkat satu jari pun untuk berjihad  atau meninggi kan suara untuk membantah penyembelihan saudara mereka sendiri dan dikhianati dalam dunia nyata. Adakah ini  tujuan sebenar? Pengarang  dokumen tersebut telah menjelaskan tujuan sebenar sebagaimana katanya :
"These interests will finally distract their minds from questions ... growing more and more unaccustomed to reflect and form any opinions of their own."
Minat tersebut akan akhirnya mengalihkan fikiran mereka dari bertanya….. semakin lama Ia menjadi sebati dan mereka tidak boleh membentuk pemikiran mereka sendiri lagi.




Tiada lagi persoalan, tiada lagi pemerhatian yang serius, tiada pendapat  untuk apa-apa pun . Hanya
Berikan mereka X box, Play station, I pod, kenderaan bergas untuk sukan dengan rim tayar 22inci.Tiket percutian, tiket loteri, gadaian untuk kali kedua dan ketiga, pill jingga , pill biru, dadah, Arak , beer,wine, starbuck latte, TV flat sreen, cakra denga 150 saluran dan remote control dan ini akan melalaikan mereka dari memikirkan apa-apa isu hari ini dan apakah peranan mereka sebagai seorang muslim dan ahli masyarakat. Akhirnya  dengan kekalahan spiritual dan begitu terhutang dengan master plan tersebut menyebabkan musuh Allah  dengan sombongnya berkata
"People will begin to talk in the same tone as we because we alone shall be offering them new directions for thought."
Orang-orang akan mula bercakap senada dengan kita sebab hanya kita yang akan menunjukkan mereka jalan pemikiran yang baru.





 to be continued........


Post a Comment