Sunday, May 27, 2012

Kenapa sembelih cara islam lebih baik?

Bismillahirrahmanirrahim. Assalaamu Alaykum Wa Rahmatullaahi Wa Barakaatuh




Dibawah ini adalah perbualan dengan seorang doktor tentang kebaikan penyembelihan secara islam.
Tanya: Dr.John , jika bahagian depan tengkok binatang dipotong, apa akan terjadi kepada haiwan tersebut?

Dr. John: Secara saintifiknya , bila salur darah yang terdapat pada bahagian depan tengkok dipotong manusia atau binatang tersebut akan pengsan serta merta.Untuk lebih jelas . dia berkata sekiranya sesorang itu di cekik , dia akan merasa mengantuk yang amat sangat dan hilang fokus kerana darah tidak sampai keotak dan jika masa cekikan  itu panjang dia akan kehilangan sensasi  dan  pengsan.

Tanya: Jadi , bila potong salur darah bahagian depan tengkok masa sembelih haiwan dan membiarkan darah mengalir keluar akan menyebabkan tidak sedarkan diri?

Dr. John. Ya . tepat sekali.

Tanya: Adakah binatang akan merasa sebarang kesakitan sebaik saja lehernya dipotong?

Dr. John . Tentunya tidak sebab dia tak tidak sedarkan diri.

Tanya: Tatapi kenapa pula haiwan kelihatan menggelupur seolah-olah kesakitan?

Dr. John: Ini adalah kerana bial salurdarah dipotong tanpa mematahkan tulang haiwan yang disembelih dileher, sama macam sembelih cara islam , otak tidak terima darah tetapi otak masih lagi hidup dan system  neuro yang terdapat dibelakang leher masih lagi berhubung dengan semua system badan. Jadi system neuro akan menghantar isyarat kepada jantung, otot-otot, usus dan semua sel-sel badan supaya menghantar darah kepada otak. Ini akan membuatkan semua sel-sel, usus-usus dan otot-otot akan  membuat gerakan spasmodic(disebabkan kekejangan) untuk menolak darah kepada jantung  yang akan menghantar darah kepada otak.Walau bagimana pun darah keluar dari badan dan tidak pergi keotak kerana salur darah pada leher telah dipotong. Sistem neuro akan terus menghantar isyarat dan darah akan terus keluar dari badan  sehingga habis.Ide yang mengatakan bahawa haiwan keaskitan semasa disembelih secara ini adalah mengarut kerana kajian sains telah mebuktikan haiwan akan pengsan dfan hilang deria rasa sebaik saja salur darah  dipotong

Tanya:  Dari segi perubatan, mana lebih baik , biarkan darah dalam badan haiwan atau biarkan ia keluar dari badan haiwan?

 DR. John. Darah adalah suatu bahan yang bagus untuk pertumbuhan kuman dan ia membawa bahan yang bahaya untuk tubuh manusia. Oleh itu jika darah tetap berada dalam daging semasa kematian  haiwan  , ia akan jadi tempat kuman membiak  dan tambahan pula dengan bahan  beracun  yang ada didalamnya.

Tanya: Apa pendapat doctor mengenai cara menyembelih binatang dikebanyakan Negara eropah
Iaitu dengan cara mengetuk kepala supaya pengsan dan kemudian menyembelih.

 Dr. John: Cara ini amat merbahaya kepada kesihatan manusia , kerana haiwan akan mati perlahan-lahan
Bila diketok  dan ini akan menyebabkan membrane yang terdapat pada usus besar  akan kehilangan upaya untuk menahan bacteria yang terdapat dalam usus besar. Bakteria akan masuk kebadan haiwan tersebut, mengalir bersama darah dan tersebar keseluruh badan haiwan tersebut.Cara yang paling baik untuk makan daging adalah yang bebas dari darah dan bacteria dengan mengeluarkan darah dari bahan
Haiwan tersebut dan biarkan ia mengalir keluar.
Post a Comment