Monday, October 7, 2013

HIKMAT PERCERAIAN DALAM ISLAM:

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalaamu Alaykum Wa Rahmatullaahi Wa Barakaatuh
 اللهم صل على محمد وآل محمد





By Mahmud mahdi Istanbuli


BERHATI-HATILAH PARA SUAMI DARI “ CINA BUTA”


Agama islam merupakan perceraian dalam keadaan tertentu yang sukar untuk dikekalkan perkahwinan.
Saya akan bincangkan selepas ini , mengenai hikmat dan kaifiatnya secara lanjut.
Ingin saya sentuh disini mengenai kemungkinan suami merujuk semula isterinya , selepas talak pertama
Dan kedua.

Firman Allah  Subhanahu wa Ta’ala yang bermaksud:
“Talak yang dapat dirujuk dua kali. Setelah itu boleh rujuk lagi dengan cara yang makruf atau menceraikan dengan cara yang baik.”


Firman Allah  Subhanahu wa Ta’ala yang bermaksud:

“ Kemudian jika suami menceraikannya (sesudah talak yang kedua ) maka perempuan itu tidak halal lagi baginya sampai dia berkahwin dengan suami yang lain. Kemudian jika suami yang lain itu menceraikannya , maka tidak ada dosa bagi keduanya  (bekas suami pertama dan isteri) untuk kahwin kembali, jika keduanya berpendapat akan dapat menjalankan hukum Allah.”

Dalam ayat tersebut quran menarik perhatian supaya perlu berhati-hati selepas perceraian kali kedua iaitu samaada dipegang secara baik atau dilepaskan dengan baik, Lantaran apabila jatuh talak yang ketiga , maka berlakulah perpisahan .Batallah hak merujuk kecuali dengan syarat yang sukar bagi orang yang bermaruah, iaitu selepas siisteri itu dikahwini lelki lain secara yang syarie- yang tidak boleh dijalankan kecuali dengan syarat-syarat berikut:

  1. Edah dari suami pertama.
  2. Aqad bagi perkahwinan baru dan berlaku persetubuhan yang sebenar. Hal ini berdasarkan firman Allah subhanahu wa Ta’ala:
Sehingga siisteri itu mengahwini suami selainnya.”
  1. Talak dari suami kedua dengan kerelaan.
  2. Edah si isteri dari suami kedua.

Penyelesaian ini sebenarnya mempunyai dua hikmat:

  1. Mengingatkan suami pertama dengan talak ketiga yang boleh memisahkannya dari isterinya,kecuali setelah si isteri itu berkahwin lain.
  2. Apabila berlaku perkahwinan yang kedua kemudian berlaku perceraian denag kerelaan sumai yang kedua secara tabi’i- (dan ini sukar berlaku) atau suami kedua itu meninggal dunia , maka suami pertama berhak mengahwini isterinya semula untuk memulakan penghidupan baru setelah mendapat pengajaran yang pahit tadi.Apabila siisteri diceraikan oleh suami kedua, dia akan menyedari perangainya yang menyebabkan dua orang suami menceraikannya, Dengan itu dia akan cuba membaiki perangainya . Sekiranya suami keduanya meninggal dunia  maka suami yang pertama tentu akan menyedarai kesalahannya kerana isterinya telah hidup rukun damai dengan suaminya yang kedua. Dengan itu ia terpaksa memperbaiki diri dan perangainya.

Itu adalah hikmat yang paling tinggi kerana kalau tidak percerian akan menjadi mainan hidup. Kalu sekiranya isteri itu haram dikahwini seumur hidup oleh suami pertama, ia akan mebawa penipuan dan mungkin mendorong kepada perhubungan yang tidak halal.

Dalam hubungan ini ada sesetengah pihak yang jahil telh menggantikan pengajaran yang pahit keatas suami supaya dia tidak melafazkan lagi lafaz talak . Mereka menggantikannya dengan satu cara yang hampir dengan zina , yang peliknya mereka mempergunakan agama. Sedangkan agama tidak ada kaitan pun dengannya. Malah ditentang keras oleh agama. Caranya ialah apabila seorang suami telah melfazkan cerai untuk kali ketiga , mereka menceri seorang lelaki yang tidak bertujuan dan berniat untuk berkahwin . Mereka kahwinkannya dengan isteri yang ditalaktiga tadi dengan niat untuk kahwin satu malam sahaja. Apabila malam itu dihabiskan dengan si isteri itu maka diceraikannya untuk suami yang pertama .

Cara ini adalah perlakuan zina , dipandang dari beberapa sudut. Antaranya:

  1. Tidak ada niat untuk berkahwin terus menerus.
  2. Tidak berlaku edah wanita dari perkahwinan pertama.
  3. Ada sesetengahnya membataskan perkahwinan lelaki “cina buta “ untuk dengan beraqad sahaja tanpa melakukan persetubuhan . Ini bertentangan dengan apa yang dikehendaki oleh Al quran dan  Al –Sunnah.
  4. Si isteri kembali kepada suami pertama tanpa berakhir Edahnya.

Sabda Rasulullah sollahhu alaihiwasallam:-

“ Allah melaknat lelaki cina buta dan suami pertama.”

Berkata “Uqbah bin Nafi’ bahawa Rasulullah sallahualaihiwasallam telah bersabda :

“ Mahukah aku beritahu menegnai kambing jantan yang dipinjamlkan? Kata sahabat , “ya , wahai rasulullah: Jawab baginda “ itulah lelaki cinn buta Allah melaknatkan lelaki cina buta dan suami pertama.”

Menurut hadis Ibn Umar dalam zaman Rasulullah sallahu alaihiwasallam, mereka menganggap perbuatan cina buta sebagai “perzinaan” Sayyidina Umar al Khattab pernah berkata :

: Kalau aku bertemu dengan lelaki cina buta dan suami pertama nescaya akan ku rejam mereka.’


No comments: