Assalaamu Alaykum Wa Rahmatullaahi Wa Barakaatuh
اللهم صل على محمد وآل محمد
Oleh : Mahmud Mahdi Istanbuli
Masa lapang adalah
persoalan penting yang jarang difikir dan diberikan perhatian, khususnya
dikalangan kanak-kanak dan muda mudi. Ia merupakan diantara punca penderitaan
serta terjerumusnya mereka kelembah keburukan.
Menurut majalah
“Reformasi social” bilangan enam (hal 9-56) ,” kajian yang dilakukan di Barat
menunjukkan bahawa kanak-kanak yang melakukan kesalahan jenayah , biasanya
kenakalan mereka bermula dengan sebab masa lapang yang panjang yang mereka
hadapi. Sementara itu lebih dari sepuluh kanak-kanak yang melakukan kesalahan
disalah sebuah Negara yang dijalankan penyelidikan , mereka menerangkan
ketelanjuran yang mereka lakukan bermula apabila mereka mencari peluang hiburan
untuk menghabiskan masa lapang.
Para penyelidik juga membuat kesimpulan dari
kajian terhadap seribu orang kanak-kanak yang dihukum slah bahawa Sembilan
persepuluh daripada mereka menghabiskan masa lapang secara sia-sia.’
Banyak orang menyangka
bahawa masa lapang itu hendaklah dihabiskan dengan menganggur, berkhayal,
berehat atau mengunjungi kedai-kedai untuk menghabiskan waktu. Itu adalah
kesalahan yang besar , kerana sebahagian dari tokoh-tokoh besar dunia
menghasilkan karya-karya sastera dan penulisan ilmiah yang mengkagumkan diwaktu
lapang mereka.
Melihat sekali imbas
kepada dua keluarga , yang satunya di Barat dan satu di Timur, tentang corak
masa lapang mereka menampakkkan dengan jelas perbezaan yang besar antara
kehidupan kita di Timur dengan kehidupan mereka di Barat.
Orang-orang Barat membawa
keluarga dan anak-anak mereka melancong
melihat pemandangan indah , menikmati sinar matahari dengan berjalan kaki.
Sedang sebahagian besar orang kita menghabiskan masa lapang itu dirumah dan
bertelagah dengan isteri dan anak-anak, sehingga para ibu menarik nafas panjang
menunggu hari cuti.
Mengikut Tolstoy: “
Maut itu bukanlah perkara yang dimusykilkan , kerana ia pasti tiba. Tetapi yang
dimusykilkan ialah hidup ini . Hidup yang “mati’ yang kosong serta yang sunyi
dari sebarang erti dan aktiviti. Kita gambarkanlah seorang pemuda yang cergas.
Kita gambarkan dia duduk keseorangan dalam sebuah bilik kosong, dia dihidangkan
dengan makanan dan minuman . Ia tidak bergerak, tidak bermain dan tidak
membaca.Jadi bagaiman gerangannya pemuda seperti ini hidup…?Apakah kita sanggup
melihat kecergasanya akan layu sehari demi
sehari? Apakah kita tidak melihat ia merasa jemu dengan kehidupan dan
tidak berselera makan dan minum? Apakah ia kelak akan menjadililin membakar
dirinya…?
Justru itu kita lihat Negara-negar maju lazimnya
memasukkan kegiatan yang sederhana dihospital-hospital. Dimana ada diantara pesakit yang melukis , ada yang menenun, ada yang menyusun gambar , ada yang
membaca akhbar dan buku-buku cerita. Sementara sebahagian yang lain pula
menghabiskan masa dengan beribadat dan membaca kitab suci agama.
Saya pernah
mencadangkan kepada Kementerian Pelajaran mengenai pentingnya dimanafaatkan
masa lapang golongan cerdik pandai untuk membantu mengajar orang-orang yang
buta huruf, kalau setiap orang cerdik pandai menguntukkan sejam dari masa
lapangnya untuk Negara pasti buta huruf dapat dibasmi. Caranya ialah dengan
menganjurkan kelas-kelas malam yang “diwajibkan”.
Satu perkara yang ingin
saya tekankan disini ialah setiap ibubapa perlu mengambil berat tentang masa lapang
kanak-kanak. Jangan ia dibiarkan gersang sehingga ia menjadi punca kenakalan
serta tindakan liar mereka seperti yang telah saya jelaskan.Perkara tersebut
adalah suatu “reality” yang berlaku .
Kanak-kank tersebut
dibiarkan semasa percutian mereka tanpa apa-apa kerja, menyebabkan mereka
melakukan perbuatan yang membawa keburukan keatas masyarakat. Jadi setiap
ibubapa patut memberi perhatian tentang masa lapang anak masing-masing dan memerhatikan apa yang dilakukan oleh
mereka.
Saya sering menegaskan bahawa
mereka perlu dilatih menjalani pekerjaan-pekerjaan yang menyeronokkan dan
meberi faedah kepada mereka seperti memanah dan kerja-kerja pertukangan tangan.
Saya pernah
mencadangkan kepada Kem,entreian Pelajaran beberap tahun dahulu dan saya masih
berpegang dengan cadangan itu, iaitu perlu ditubuhkan khemah-khemah kerja untuk
kanak-kanak dan muda mudi dalamm mas cuti sekolah. Disitu mereka boleh membaca
, berenang , melakonkan drama bimbingan, melibatkan diri dengan kegiatan sukan
, mengembara secara pasukan dengan menunggang basikal atau berjalan kaki. Disamping mempelajari
urus-tadbir perusahaan yang mudah dan sederhana serat menjalani kehidupan
tentera.
Saya bercita-cita kalu boleh ditubuhkan
kelab-kelab untuk anak-nak kita dibandar-bandar supaya dapat mereka
menghabiskan waktu lapang mereka disebelah petang dan dihari-hari cuti hujung
minggu dengan menjalankan aktiviti –aktiviti
seperti yang saya sebutkan tadi, dengan diawasi oleh pelatih-pelatih yang
membimbing serta memberi panduan terhadap pelajaran-pelajaran yang sukar yang
mereka hadapi.
No comments:
Post a Comment