Wednesday, February 12, 2014

Serigala mana yang menang?

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalaamu Alaykum Wa Rahmatullaahi Wa Barakaatuh
 اللهم صل على محمد وآل محمد





"Satu malam seorang datuk tua memberitahu cucunya tentang pertempuran antara dua "serigala" yang berlaku di dalam diri semua orang. 

Dia berkata, Wahai anak lelakiku, pertempuran adalah antara dua "serigala" di dalam diri kita semua. Yang satu adalah serigala jahat. Ia adalah kemarahan, dengki, iri hati, kesedihan, penyesalan, ketamakan, keangkuhan, kasihan pada diri sendiri, rasa bersalah, kebencian, rasa rendah diri, pembohongan, kebanggaan palsu, keunggulan dan ego. 

Yang keduanya adalah "serigala" baik. Ia adalah kegembiraan, keamanan, kasih sayang, harapan, ketenangan, merendah diri, kebaikan, kebajikan, empati, kemurahan hati, kebenaran, belas kasihan dan iman.

Cucu itu berfikir mengenai perkara itu selama satu minit dan kemudian bertanya datuknya. "Serigala mana yang akan menang?" Datuk tua hanya menjawab, "Yang anda sentiasa bela dan memberi ia makan."

Kalau anda sentiasa membela dan memberi makan "serigala" jahat yang ada di dalam diri anda, maka usahlah bertanya, kenapa diri sendiri tidak seperti yang anda harapkan.
Post a Comment