Assalaamu Alaykum Wa Rahmatullaahi Wa Barakaatuh
اللهم صل على محمد وآل محمد
Ukuran kesopanan bagi
seorang kanak-kanak dikalangan kita ialah bilamana kanak-kanak itu tidak
berganjak dari tempat duduk , tidak memanjangkan tangannya , tidak bertanya
sesuatu, tidak mengeluarkan sebarang perkataan
dan kiranya ia ikut serta dalam perkelahan ia akan berada disisi ibunya
. Dia tidur apabila ibunya menyuruh .
Andai ia dibawa ibunya
kerumah jiran atau keluarganya , dia tidak
bermain dengan teman –temannya tetapi hanya berda disisi ibunya. Ia patuh pada
suruhan ibunya. Malah dia makan apa yang disukai oleh kedua ibubapanya dan bila
disukai mereka.
Denikian kanak-kanak yang
beradab mengikut pandangan sebahagian besar ibubapa mereka. Sebaliknya
kanak-kanak yang suka bermain , memanjangkan tangannya , menjankau
barang-barang untuk diteliti dan
diperiksa , yang suka bertanya sesuatu disekelilingnya , atau kiranya ia keluar
berkelah dia memanjat pokok, menarik roda , suka berenang dan memancing ikan , bila berkumpul dengan
teman-temannya dia suka menjadi ketua dan menyertai mereka bermain, atau akan
membuka sesuatu alat untuk melihat apa yang ada didlam dan bagaimana ia dibuat…
dan lain-lainnya. Lalu kiranya demikian tingkah laku mereka itu , mereka sudah
pasti dianggap nakal menurut pandangan para ibubapa. Sebanrnya kalau mereka
insaf dan mempunyai pengetahuan yang sederhana mereka tentu akan mengubah
tanggapan demikian. Sebaliknya akan menganggap kanak-kanak jenis pertama tadi
adalah seorang yang sakit atau tidak waras, dan kanak-kanak yang kedua pula
seorang yang aktif dan :bergeliga” orangnya.
Itulah apa yang berlaku
dalam masyrakat kita . Sedangkan dibarat
bilamana berlaku sebaliknya. Yakni bila ibubapa merasai anaknya kaku dalam tingkag laku , mereka segera
membawanyaberjumpa doctor atau pakar saikologi untuk mendapat nasihat serta pandangannya.Bila semboh dari
penyakitnya , maka aia akan diletakkan dibawah satu program barudalam
kehidupannya.Mereka akan menasihati ibubapa kanak-kanak itu beberapa perkara
dan meminta mereka memberikan anak-anak itu mainan baru atau alat-alat perkakas
baharu untuk menarik minat mereka supaya bermain atau membuka alat perkakas
itu. Kemudian memasangnya semual, Malah dibarat ibubapa mereka melakukan lebih
dari itu. Mereka membreikan naka-anak mereka bilik sendiri yang ditempatkan
disitu segala maianan dan alatannya yang baru dan bermain permainan yang
diminatinyadan diperhatikan oleh siayah. Malah kadang-kadang dengan galakan
daripadanya . Dalam bilik tersebut kanak-kanak mempelajari prinsip pertama kemerdekaan dan kebebasan.
Tetapi sayangnya ibubapa
kita tidak mengetahui maksud permainan dan nilainya. Mereka menganggap ia
menghabiskan masa dengan sia-sia dan
merosakkkan . Justru itu mereka selaunya menghalang kanak-kanak dari
permainannya. Mereka tidak sedar kebebasan bermain itu mempunyai banyak faedah
untuk pembinaan jasmani , fikiran dan social.
Lamntaran apabila apabila kanak-kanak beramian maka tubuhnya akan
memebsar dan subur serta pemikirannya
akan berkembang. Dengan bermain juga seorang kanak-kanak dapat berhubung dengan
rakan-rakan baru , berkenal-kenalan dan bekerjasama dengan mereka. Disamping ia
mematuhi perturan permainan serta prinsipnya. Disana akhirnya ia menjadi
seorang yang bersosial.
Justru itu wahai setiap
ibubapa – bukalah kesempatan bermain kepada anak-anak anda dan berikan kepda
mereka mainan baru dari masa ke semasa, demi untuk menaikkkan kecergasan
mereka dan betmainlah dengan mereka dari
masa kesemasa.
Tersebut dalam hadith, Sabda
Rasulullah saw
“ Sesiapa yang mempunyai
anak hendaklah ia menjaga dan sabar menghadapinya.”
No comments:
Post a Comment