Tuesday, August 18, 2015

YANG DI SISI ALLAH LEBIH BAIK

بسم الله الرحمن الرحيم Assalaamu Alaykum Wa Rahmatullaahi Wa Barakaatuh اللهم صل على محمد وآل محمد




Hafsah binti Sirin memiliki seorang anak yang sangat berbakti. Suatu hari, anak tersebut meninggal dunia.
Hafsah berkata: “Aku menjadi sangat sedih. Setiap hari aku merasakan kesedihan atas kematiannya.”
“Suatu malam, aku membaca surah al-Nahl. Aku membaca firman Allah:
إِنَّمَا عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ، مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ .
“Apa yang berada di sisi Allah lebih baik bagimu jika engkau mengetahui. Apa yang berada di sisimu akan berakhir, sedang apa yang berada di sisi Allah akan terus kekal. Dan Kami akan memberi balasan bagi orang yang bersabar lebih baik daripada apa yang mereka lakukan. (Al-Nahl 16: 95-96)
Berkata Hafsah: “Aku terus mengulang-ulang ayat ini. Allah lalu menghapus kesedihan daripada hatiku.”
..........
Daripada Facebook Ustaz Umar Muhammad Noor, beliau merupakan kolumnis Mahmudah Solusi.

No comments: