Wednesday, November 18, 2015

Surat Along untuk ummi at 17

بسم الله الرحمن الرحيم Assalaamu Alaykum Wa Rahmatullaahi Wa Barakaatuh اللهم صل على محمد وآل محمد



Ummi.

Mungkin semalam ummi tak sedar semasa ayah membebel kat saya sebab ummi tidur. Ayah kata saya asyik lawan ummi dan kata saya terkonkong. Ada saya nyatakan tu? Seingat saya sepanjang cuti ini , saya banayak diamkan diri dan saya tak rungut apa-apa. Saya jarang keluar bilik (siapkan adabi). Saya diam sebab saya keliru  dan tertekan. Saya tak tahu nak luah macam mana. Ummi asyik bangkit pasal kawan saya macam tu,macam ni. Setiap kali saya ada masaalah dengan ummi dan ayah mereka selalu tenangkan saya. Mereka selalu kata M anak bertuah , mak ayah ambil berat. Bila saya cakap kat dia oring saya terkongkong dioarang selalu cakap ummi dan ayah bukan mengongkong tapi ambil berat  tapi dilepaskan macam tu jer oleh mak ayah dia orang. Dia orang selalu cakap ,saya patut rasa bertuah. Ada orang hantar dan  ambil  dari asrama.

Tapi dia orang yang sentiasa menyebelahi ummi dan ayah dituduh melalaikan saya. Saya tak faham ummi. Usia remaja dan perasaan remaja menekan saya. Kawan-kawan selalu marah saya bila saya tak belajar dan tenangkan saya bila saya perlukan. Saya tak cerita kat ummi sebab saya tak nak ummi risau dan fikirkan saya. Saya faham ummi perlu fikirkan 6 lagi adik-adik saya dan ayah juga.Saya sebagai remaja perlukan bahu untuk menangis , perlukan sesorang mengusap dan menenangkan saya bila saya sedih. Saya tak berniat langsung untuk merisaukan ummi tapi lepas apa yang ayah bebelkan semalam buat saya rasa tak tahan.

 Saya tak rasa terkongkong . Cerita dan nasihat kawan-kawan buat saya rasa tidak terkongkong  tapi diambil berat tetapi kadang-kadang perasaan terkongkong  hadir juga. Saya sendiri cuba mengongkong fikiran saya agar tidak fikir apa yang tak perlu saya fikir. Saya harap ummi faham tapi kalau ummi tak fahamcpun saya tak kisah sebab kadang-kadang  saya sendiri tak faham diri saya. Saya sayang ummi.

Along


No comments: