Friday, August 5, 2016

SAHIHKAH HADIS MATAHARI AKAN MENJADI DEKAT PADA HARI KIAMAT.

بسم الله الرحمن الرحيم Assalaamu Alaykum Wa Rahmatullaahi Wa Barakaatuh اللهم صل على محمد وآل محمد

Image result for matahari di atas kepala

salam ustaz.. nak tanya status hadis matahari dekat dengan kepala manusia di akhirat
Jawapan:
Waalaikumussalam wbt.
Ia hadis sahih.
Al-Miqdad bin Al-Aswad radiallahu 'anhu berkata: Aku mendengar Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:
تُدْنَى الشَّمْسُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنَ الْخَلْقِ حَتَّى تَكُونَ مِنْهُمْ كَمِقْدَارِ مِيلٍ " . قَالَ سُلَيْمُ بْنُ عَامِرٍ فَوَاللَّهِ مَا أَدْرِي مَا يَعْنِي بِالْمِيلِ أَمَسَافَةَ الأَرْضِ أَمِ الْمِيلَ الَّذِي تُكْتَحَلُ بِهِ الْعَيْنُ .
Pada hari Kiamat, matahari akan mendekat kepada makhluk-makhluk sehingga jarak antara mereka seperti satu mil. Sulaim bin 'Amir berkata: Demi Allah, aku tidak tahu apa yang dimaksudkan dengan mil. Adakah jarak atau alat yang dipakai untuk bercelak mata.
قَالَ " فَيَكُونُ النَّاسُ عَلَى قَدْرِ أَعْمَالِهِمْ فِي الْعَرَقِ فَمِنْهُمْ مَنْ يَكُونُ إِلَى كَعْبَيْهِ وَمِنْهُمْ مَنْ يَكُونُ إِلَى رُكْبَتَيْهِ وَمِنْهُمْ مَنْ يَكُونُ إِلَى حَقْوَيْهِ وَمِنْهُمْ مَنْ يُلْجِمُهُ الْعَرَقُ إِلْجَامًا " . قَالَ وَأَشَارَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم بِيَدِهِ إِلَى فِيهِ .
Baginda bersabda: Keadaan manusia yang dipenuhi peluh akan bergantung kepada kadar amalan-amalan mereka. Sebahagian mereka ada yang peluhnya mencecah sehingga buku lalinya. Sebahagian yang lain peluhnya sehingga lututnya. Sebahagian yang lain peluhnya sehingga ke pinggangnya, sebahagian yang lain pula ditenggelami peluhnya. Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam memberikan isyarat dengan tangan ke mulutnya.
[Sahih Muslim, Kitab al-Jannah wa Sifat Na'imiha wa Ahlihah, Bab Fi Sifat Yaumil Qiyamah..., hadis no: 2864].
-ADMIN-
Page Ustaz Dr Rozaimi - Hadith

No comments: