Sunday, October 2, 2016

SAHIHKAH HADIS FATWA HATI

بسم الله الرحمن الرحيم Assalaamu Alaykum Wa Rahmatullaahi Wa Barakaatuh اللهم صل على محمد وآل محمد

Image result for fatwa hati


Salam Alaikum. Saya ada soalan berkenaan Hadits 27 drpd Arba'in Nawawi.
Dari Wabishah bin Ma’bad radhiallahuanhu dia berkata: Saya mendatangi Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, lalu beliau bersabda: Engkau datang untuk menanyakan kebaikan? Saya menjawab: Ya. Beliau bersabda: Mintalah fatwa dari hatimu, kebaikan adalah apa yang jiwa dan hati tenang kerananya, dan dosa adalah apa yang terasa mengganggu jiwa dan menimbulkan keragu-raguan dalam dada, meskipun orang-orang memberi fatwa kepadamu dan mereka membenarkannya. (Hadits hasan kami riwayatkan dari dua musnad Imam Ahmad bin Hanbal dan Ad Darimi dengan sanad yang hasan).
Soalan: Adakah "mintalah fatwa drpd hatimu" spt dlm hadits di atas ni applicable utk semua jenis manusia? Ada manusia yg hatinya sudah biasa dgn kemungkaran. Bolehkan dirinya berfatwa dgn hatinya sendiri?
Jazakallahu khayr.
Jawapan:
Waalaikumussalam wbt.
Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Ahmad:
18006 - حَدَّثَنَا عَفَّانُ، حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ، أَخْبَرَنَا الزُّبَيْرُ أَبُو عَبْدِ السَّلَامِ ، عَنْ أَيُّوبَ بْنِ عَبْدِ اللهِ بْنِ مِكْرَزٍ، وَلَمْ يَسْمَعْهُ مِنْهُ) قَالَ حَدَّثَنِي جُلَسَاؤُهُ وَقَدْ رَأَيْتُهُ عَنْ وَابِصَةَ الْأَسَدِيِّ، - قَالَ عَفَّانُ: حَدَّثَنِي (3) غَيْرَ مَرَّةٍ وَلَمْ يَقُلْ: حَدَّثَنِي جُلَسَاؤُهُ - قَالَ: أَتَيْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَنَا أُرِيدُ أَنْ لَا أَدَعَ شَيْئًا مِنَ الْبِرِّ وَالْإِثْمِ إِلَّا سَأَلْتُهُ عَنْهُ، وَحَوْلَهُ عِصَابَةٌ مِنَ الْمُسْلِمِينَ يَسْتَفْتُونَهُ، فَجَعَلْتُ أَتَخَطَّاهُمْ، فَقَالُوا: إِلَيْكَ يَا وَابِصَةُ عَنْ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فُقُلْتُ: دَعُونِي فَأَدْنُوَ مِنْهُ، فَإِنَّهُ أَحَبُّ النَّاسِ إِلَيَّ أَنْ أَدْنُوَ مِنْهُ، قَالَ: " دَعُوا وَابِصَةَ، ادْنُ يَا وَابِصَةُ " مَرَّتَيْنِ أَوْ ثَلَاثًا، قَالَ: فَدَنَوْتُ مِنْهُ حَتَّى قَعَدْتُ بَيْنَ يَدَيْهِ، فَقَالَ: " يَا وَابِصَةُ أُخْبِرُكَ أَمْ تَسْأَلُنِي (4) ؟ " قُلْتُ: لَا، بَلْ أَخْبِرْنِي، فَقَالَ: " جِئْتَ تَسْأَلُنِي عَنِ الْبِرِّ وَالْإِثْمِ " فَقَالَ: نَعَمْ، فَجَمَعَ أَنَامِلَهُ فَجَعَلَ يَنْكُتُ بِهِنَّ فِي صَدْرِي، وَيَقُولُ: " يَا وَابِصَةُ اسْتَفْتِ قَلْبَكَ، وَاسْتَفْتِ نَفْسَكَ " ثَلَاثَ مَرَّاتٍ، " الْبِرُّ مَا اطْمَأَنَّتْ إِلَيْهِ النَّفْسُ، وَالْإِثْمُ مَا حَاكَ فِي النَّفْسِ، وَتَرَدَّدَ فِي الصَّدْرِ، وَإِنْ أَفْتَاكَ النَّاسُ وَأَفْتَوْكَ " (5)
Wahai Wabisoh, mintalah fatwa daripada hati kamu, mintalah fatwa daripada diri mu (3x). Kebaikan itu apa yang diri merasa tenang, dosa pula apa yang menimbulkan rasa gelisah dan ragu-ragu di dalam hati walaupun manusia memberikan fatwa itu kepada kamu.
Riwayat ini turut diriwayatkan dalam Sunan ad-Darimi, Musnad Abi Ya'la, Musnad al-Harith dan lain-lain semuanya daripada Hammad bin Salamah daripada Az-Zubair bin Abdul Salam daripada Ayyub bin Abdullah daripada Wabisoh bin Ma'bad.
Riwayat ini dhaif sebagaimana dinyatakan oleh Ibnu Rajab al-Hanbali dalam Jami' al-Ulum wa al-Hikam. Ia jua didhaifkan oleh Shaikh Syu'aib al-Arnouth dalam semakan kepada Musnad Ahmad, dan Shaikh Hussain Salim Asad.
Masalah sanad ini ada dua:
1- Dhaifnya perawi bernama Az-Zubair bin Abdus Salam. Ad-Daraquthni berkata: Dia meriwayatkan hadis-hadis munkar.
2- Terputusnya sanad ini. Ini kerana Az-Zubair bin Abdus Salam tidak mendengar hadis ini daripada Ayyub bin Abdullah.
Imam Ahmad meriwayatkan sanad lain daripada Wabisoh bin Ma'bad dengan lafaz yang sedikit berbeza:
17999 - حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مَهْدِيٍّ، عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ صَالِحٍ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ (2) السُّلَمِيِّ، قَالَ: سَمِعْتُ وَابِصَةَ بْنَ مَعْبَدٍ صَاحِبَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: جِئْتُ إِلَى رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَسْأَلُهُ عَنِ الْبِرِّ وَالْإِثْمِ، فَقَالَ: " جِئْتَ تَسْأَلُ عَنِ الْبِرِّ، وَالْإِثْمِ " فَقُلْتُ: وَالَّذِي بَعَثَكَ بِالْحَقِّ مَا جِئْتُكَ (3) أَسْأَلُكَ عَنْ غَيْرِهِ، فَقَالَ: " الْبِرُّ مَا انْشَرَحَ لَهُ صَدْرُكَ، وَالْإِثْمُ مَا حَاكَ فِي صَدْرِكَ، وَإِنْ أَفْتَاكَ عَنْهُ النَّاسُ " (4)
Isnadnya dhaif kerana terdapat perawi majhul bernama Abu Abdullah al-Sulamiy.
Walaupun riwayat di atas dhaif, akan tetapi ia mempunyai syawahid (riwayat daripada sahabat nabi yang lain) yang membawa maksud yang sama tetapi tidak disebutkan tentang fatwa hati. Antaranya ialah:
عَنِ النَّوَّاسِ بْنِ سَمْعَانَ الأَنْصَارِيِّ، قَالَ سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم عَنِ الْبِرِّ وَالإِثْمِ فَقَالَ ‏
Daripada An-Nawwas bin Sam'an al-Ansori r.a, beliau berkata: Aku pernah bertanya kepada Rasulullah s.a.w tentang kebaikan dan dosa. Baginda menjawab:
"‏ الْبِرُّ حُسْنُ الْخُلُقِ وَالإِثْمُ مَا حَاكَ فِي صَدْرِكَ وَكَرِهْتَ أَنْ يَطَّلِعَ عَلَيْهِ النَّاسُ ‏"‏ ‏.‏
Kebaikan adalah kemuliaan akhlak dan dosa adalah apa yang menimbulkan gelisah di dalam hati kamu, dan kamu tidak suka ia diketahui manusia. [Sahih Muslim, Kitab al-Adab wa al-Birr wa al-Silah, Bab Tafsir al-Birr wa al-Ism, hadis no: 2553].
22199 - حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ، أَخْبَرَنَا هِشَامٌ الدَّسْتُوَائِيُّ، عَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي كَثِيرٍ، عَنْ زَيْدِ بْنِ سَلَّامٍ، عَنْ جَدِّهِ مَمْطُورٍ، عَنْ أَبِي أُمَامَةَ قَالَ: قَالَ رَجُلٌ: يَا رَسُولَ اللهِ مَا الْإِيمَانُ؟ قَالَ: " إِذَا سَرَّتْكَ حَسَنَتُكَ وَسَاءَتْكَ سَيِّئَتُكَ فَأَنْتَ مُؤْمِنٌ ". قَالَ: يَا رَسُولَ اللهِ، فَمَا الْإِثْمُ؟ قَالَ: " إِذَا حَاكَ فِي صَدْرِكَ شَيْءٌ فَدَعْهُ " (1)
Daripada Abu Umamah r.a, seorang lelaki bertanya: Ya Rasulullah, apakah itu iman? Baginda menjawab: Apabila kebaikan engkau menggembirakan engkau, dan kejahatan engkau menyakitkan diri engkau, maka engkau adalah orang beriman. Dia bertanya lagi: Ya Rasulullah, apakah itu dosa? Baginda menjawab: Apabila sesuatu menimbulkan gelisah dalam hati engkau, tinggalkanlah ia.
[Musnad Ahmad, Hadis Abu Umamah, no: 22199, Shaikh al-Arnaouth berkata: Isnadnya sahih atas syarat al-Bukhari].
Dan banyak lagi riwayat lain yang dibawakan oleh Al-Imam Ibnu Rajab Al-Hanbali dalam Jami' al-Ulum wa al-Hikam.
Kesimpulan:
A- Status hadis: Dr. Rozaimi menyatakan: Hadis fatwa hati di atas adalah dhaif kerana riwayat dengan sanad-sanad lain hanya menyebutkan tentang rasa gelisah hati bila buat dosa, dan tidak menyebutkan tentang fatwa hati.
B- Apakah pengajaran daripada hadis-hadis di atas
1- Ia berlaku kepada orang yang berilmu dan sentiasa beramal soleh.
2- Jika hati kita ragu-ragu tentang sesuatu, sedangkan seorang alim yang soleh menyatakan ia halal dan membawakan hujahnya, hendaklah kita mengabaikan ragu-ragu tersebut.
Contohnya, hati kita ragu-ragu untuk solat qasar ketika musafir, maka hendaklah dibuang ketepi ragu-ragu itu. Ini kerana solat qasar sesuatu yang disyariatkan.
Ini berbeza jika kita ragu-ragu tentang sesuatu perkara, akan tetapi orang yang menyatakan ia boleh dilakukan tidak membawakan hujah yang kuat untuk membolehkannya, apatah lagi orang itu bukan 'alim, apatah lagi jika yang membolehkan itu terkenal dengan sikap sesuka hati memberi fatwa mengikut nafsu.
3- Ini menunjukkan hati manusia beriman secara fitrah suka kepada kebaikan dan benci kepada maksiat. Hendaklah kita berhati-hati jangan sampai fitrah ini hilang daripada diri kita. Jika hilang fitrah ini daripada diri kita, kita tidak akan lagi rasa ragu-ragu melakukan maksiat. Jauhi daripada berterusan melakukan maksiat, dan bertaubatlah daripada segala dosa, agar fitrah ini terus terjaga.
Ingatlah hadis Nabi s.a.w:
Abu Hurairah radiallahu 'anhu meriwayatkan Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam bersabda"
" إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا أَخْطَأَ خَطِيئَةً نُكِتَتْ فِي قَلْبِهِ نُكْتَةٌ سَوْدَاءُ ،
Sesungguhnya apabila seorang hamba melakukan satu dosa, akan ada pada hatinya satu titik hitam.
فَإِذَا هُوَ نَزَعَ وَاسْتَغْفَرَ وَتَابَ سُقِلَ قَلْبُهُ ،
Apabila dia membuangnya, memohon keampunan dan bertaubat, maka bersihlah hatinya.
وَإِنْ عَادَ زِيدَ فِيهَا حَتَّى تَعْلُوَ قَلْبَهُ :
Seandainya dia kembali (melakukan maksiat), maka bertambahlah (titik hitam) padanya sehingga ia menutupi hatinya.
وَهُوَ الرَّانُ الَّذِي ذَكَرَ اللَّهُ
Itulah ar-Ran yang Allah sebutkan:
كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ سورة المطففين آية 14 " .
Sekali-kali tidak [demikian], sebenarnya apa yang selalu mereka usahakan itu telah menutupi hati mereka. (al-Muthaffifin : 14)
قال : هذا حديث حَسَنٌ صَحِيحٌ .
Imam at-Tirmizi berkata: Hadis Hasan Sahih
[Sunan at-Tirmizi, Kitab Tafsir al-Quran, Surah al-Muthaffifin, hadis no: 3278]
Wallahua'lam.
-ADMIN-

No comments: