Saturday, May 2, 2020

6 AMALAN MENDAPATKAN KHUSYUK

 

Berkata Imam Al-Ghazali ada enam perkara yang hendaklah dikerjakan olih orang yang sembahyang supaya tergolong ia di dalam kalangan orang-orang khusyuk di dalam solat.

1. Hudhurul Qalbi artinya hadirkan didalam hati perasaan sedar dengan kehadiran Allah dalam diri dan merasakan dirinya dekat dengan Allah dan sedang bersama-Nya maka jadilah hatinya hidup langsung menuju Allah.

2. At-Tafahhum artinya mencuba sedayanya memahami setiap perbuatan dalam solat dan cuba memahami sungguh-sungguh segala bacaan dalam solat yang sedang didirikan dan menghayati setiap gerak laku solat dan bacaannya pada zahir dan batin.
3. At-Ta’dzhim artinya merasakan dalam hati kebesaran Allah dengan cara merasakan diri kita ini sangat kecil lagi hina tidak berdaya apa-apa dihadapan Allah.

4. Al-Haibah yaitu merasakan sangat takut ketika berdiri di hadapan Allah dan takut pada marah-Nya dan takut untuk melanggar perintah-Nya.

5. Ar-Roja’ yaitu sangat-sangat berharap kepada Allah agar Allah sudi menerima ibadahnya itu dan sangat mengharapkan Allah perkenankan segala doanya.
6. Al-Haya’ yaitu merasa sangat malu kepada Allah atas segala kekurangan dan ketidak sempurnaan yang terdapat di dalam solatnya. Merasa sangat malu dengan sebab kesilapan dan dosa dan sangat malu pada kelemahan diri dan segala aib diri yang selalu berlaku berulang-ulang.

Dari Kitab Ihya Ulumiddin dengan ringkasan.

wallahua’lam Kredit :ustaz azhar idrus

No comments: