Sunday, December 9, 2012

Pokok dalam rumah

Bismillahirrahmanirrahim. Assalaamu Alaykum Wa Rahmatullaahi Wa Barakaatuh

 Macam-macam bekalan untuk kehidupan manusia yang Allah sediakan. Namun dengan keupayaan manusia yang terhad (ikut apa yang Allah izinkan). Dah bertahun-tahun buat kajian barulah manusia jumpa  Itu pun kadang sombong semacam . rasa macam bijak sangat dah. Dibawah ni ada beberpa pokok yang Allah sediakan sebagai penyah udara-udara kotor yang dihasilkan oleh manusia.


1. Palma Buluh: Mengikut NASA, ia membuang formaldahyde dan juga merupakan pelembap semula jadi.

2. Pokok Ular: Dijumpai oleh NASA menyerap nitrogen oksida dan formaldahyde.

 3. Pokok Pinang: Satu daripada cara terbaik untuk kebersihan udara .

 4. Tumbuhan Labah-labah: Tumbuhan tertutup besar untuk menanggalkan karbon monoksida dan toksin-toksin atau kekotoran lain. Tumbuh-tumbuhan labah-labah merupakan satu dari tiga tumbuhan yang dijumapai NASA sebagai terbaik untuk membuang formaldahyde dari udara.

 5. Bunga Teratai Keamanan: Teratai keamanan boleh dipanggil “pembersih semua.” Ia selalunya diletakkan dalam bilik mandi atau bilik-bilik cucian kerana ia terkenal sebagai penyah spora . Juga sebagai penyah formaldahyde and trichloroethylene.

 6. Gerbera Daisi: Bukan sahaja cantik tapi bunga ini dapat membuang benzena dari udara, ia dapat menyah karbon dioksida dan mengeluarkan lebih oksigen pada waktu malam.

No comments: