Assalaamu Alaykum Wa Rahmatullaahi Wa Barakaatuh
اللهم صل على محمد وآل محمد
Masyarakat Arab menghadapi ancaman sikap mementingkan diri dan semangat
invidualistik yang mengancam kewujudannya. Puncanya bagi saya adalah disebabkan
dua perkara:
- Pandangan ibubapa yang sempit dan kecenderungan mereka bersikap individualistik- berpunca dari kurangnya ilmu pengetahuan
- Pendidikan yang lemah.
Semua ini mejadikan mereka hidup ditengah-tengah jiran mereka seolah-olah
mereka tersisih dari masyarakat, Mereka tidak merasakan apa yang jiran mereka
rasakan. Tidak juga merasa simpati diatas penderitaan jiran dan tidak
menghulurkan bantuan untuk mereka. Kiranya diberi bantuan pun ia dilakukan
secar munafik dan riya’
Dalam suasana demikian kanak-kanak Arab dibesarkan dan ia mendapat pelajaran
mementingkan diri sendiri dari sejak dlam buaian hingga ke liang lahad.
Kemudian ia keluar meninggalkan kehidupan dengan dibekali semangat mementingkan
diri yang sempit. Disana mereka akan melakukan kerosakan dlam masyrakat yang
membawa kesan-kesan yang buruk dari segi sosial dan politik.
Salah seorang penyair telah menggambarkan masyarakat Arab seperti dalam
madahnya
Wahai zaman apakah kini aku berada dan siapa
gerangan penghuninya.
Semua berkongsi kasih selalu, memberi dan
mengambil dari kau dengan timbangan.
Bila melihat timbangan susut sebesar biji sawi,
susutlah kasih macam timbangan.
Mana mungkin dapat disamakan pendidikan yang salah ini dengan pendidikan
yang disemai oleh agama islam dikalangan orang-orang islam.
Sabda Rasulullah sollahhualihiwasallam.
“Tidak beriman seseorang dari kamu sehingga ia
mengasihi saudaranya seperti ia mengasihi dirinya.”
Sabda baginda lagi:
“ Bandingan orang mukmin dalam kasih
sayang mereka bagaikan tubuh yang satu. Apabila salah satu anggota sakit yang
lain turut berjaga dan menderita demam.”
Pernah berlaku dlam zaman sahabat seorang islam telah memsak kambing . Dia
memberi jirannya yang miskinkepala kambing itu. Oleh kerana jirannya telah
kenyang petang itu, ia lalu memberinya kepada jirannya pula dan demikianlah
berlaku sehingga kepala kambing itu sampai semula kepada orang yang memasaknya.
Demikianlah semua mereka lebih mengutamakan orang lain dari dirinya sendiri.
Berkata Huzaifah: “ Pada hari
peperangan Yarmuk aku bergegas mencari sepupuku dan bersamaku ada seteguk air
dan aku berkata kalau ia masih hidup aku akan berinya minum dan menyapu
mukanya. Tiba-tiba aku bertemunya sedang nazak. Aku berkata padanya: “ Kau
hendak minum! “Dia mengannguk. Tiba-tiba seorang lelaki lain mengerang dahaga.
Sepupuku menunjuk kearah orang itu. Aku kenalnya. Ia adalah Hisyam bin Al’as
saudar Amru bin Al’-As. Aku berkata kepadanya “ Kau hendak minum?” Jawabnya :
“Ya!” Tiba-tiba ia mendengar seorang
lagi mengerang. Hisyam memberi isyarat
supaya akau melihat orang itu. Bial akau sampai kepadanya ternyata dia sudah
mati. Bila akau kembali menemui Hisyamdia juga sudah mati dan bila aku kembali
kepada sepupuku dia pun telah mati. Semoga Allah merahmati mereka semua.”
Saya menggesa ibubapa kearah pendidikan demikian yang mengutamakan orang
lain dari diri sendiri dengan harapan untuk melahirkan satu generasi yang
berguna kepada bangsa dan negaranya, iaitu dengan mebincangkan mengenai
masyarakat dan pentingnya kerjasama diantara anggotanya. Kemudian cuba mencetuskan
perasaan yang murni terhadapanak bangsa dan manusia seluruhnya, supaya mereka
itu pula dapat mencetuskan semangat mementingkan orang lain . Ini lah cara yang
prktikal untuk memupuk perasaan tersebut, iaitu melalui tiga peringkat:
- Peringkat memahami dan
meyakini.
- Menggemar dan
menggalakkan.
- Melatih dan
membiasakan.
No comments:
Post a Comment