Tuesday, November 12, 2013

JAGALAH WANITA DENGAN BAIK

بسم الله الرحمن الرحيم
 Assalaamu Alaykum Wa Rahmatullaahi Wa Barakaatuh
 اللهم صل على محمد وآل محمد





By Mahmud mahdi Istanbuli

Ramai diantara kita yang mendengar cerita tentang kekejaman suami terhadap isteri-isteri mereka, seolah-olah mereka itu hamba abdi . Mereka melakukan berbagai tindakan menganiayai wanita serta memaki hamun, sehingga rumahtangga mereka kebiasaannya bertukar menjadi "neraka"
Semua tindakan tersebut bukanlah tindakan orang yang saleh . Agama Islam melarang kita bersikap demikian terhadap wanita . Diantar kata-kata nasihat terakhir Rasulullah saw diahari Wida' ialah:

"Hendaklah kamu menjaga wanita dengan baik . diriwayatkan dari Muaawiyah bin 'Ubaidah , katanya aku berkata " wahai rasulullah , apa hak seseorang kami keatasnya? Jawab baginda "memeberi makan kepadanya apabila kamu makan, memeberinya pakaian bila kamu memakai pakaian , Jangan kamu memukul mukanya fdan jangan kamu memaki cercanya melinkan dirumah."
Kepada setiap suami saya ingin mengingatkan supaya bersikap lemah lembut terhadap isteri , melayannya dengan baik dan menghormati kedudukannya , terutamanya dihadapan anak-anaknya. Lantaran memperkecilkan peribadinya membawa akibat yang buruk. Kata pujangga " hamba hanya akan melahirkan hamba"

Sabda Rasulullah saw

"Orang mukmin yang sempurna imannya ialah yang terbaik budi pekertinya  dan terlebih lemah lembut terhadap isterinya."

Wahai setiap bapa ! Usahlah anda mencari yang paling sempurna didunia ini , tetapi carilah yang terbaik yang ada. Tidakkah anda merenung diri sendiri, apakah anda sendiri orang yang sempurna, tidak punya kecacatan?
Sebenarnya kita semua punya kelemahan . Justru itu tidak wajar kita merasa mahu mencari kesempurnaan pada orang lain sedang kita sendiri penuh dengan keburukan . Janganlah kita mengambil kesempatan dari kelemhan wanita , kiranya kita rasa kita berkuasa keatasnya.Ingatlah Allah lebih berkuasa keatas kita

Sabda Rasulullah SallaLlhu 'alaihi Wasallam

" Janganlah seorang mukmin membenci seorang mukminah kalau ia tidak suka suatu perangainya , hargailah yang lain padanya. 
Post a Comment