Sunday, January 12, 2014

Sapa suruh sambut ?????

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalaamu Alaykum Wa Rahmatullaahi Wa Barakaatuh
 اللهم صل على محمد وآل محمد

By Dr Bilal philip





Rabia Awwal Mubaarak! ia adalah bulan ketiga dalam kalendar hijri  dimana ramai muslim menyambut keputeraan  Rasulullah saw  yang depercayai pada 12 rabiul awal. Walau bagaimana pun kebenarannya adalah tarikh sebenar kelahiran baginda adalah tidak diketahui sebagaimana juga kelahiran nabi Isa as juga tidak diketahui.

Tambahan pula sambutan ini adalah penemuan baru dalam islam sebab ia tidak pernah dibuat oleh Rasulullah saw  dan para sahabat baginda. Sambutan hari jadi yang biasa juga dilarang kerana ia berasal dari amalan pagan .Sebab itulah orang-orang kristian terdahulu tidak menyambut khari kelahiran nabi Isa keran mereka mengandaikan itu adalah dari amalan Pagan.

Jadi , sebaliknya marilah kita mengamalkan pelajaran -pelajaran yang diajar dari kehidupan Rasulullah saw dan tingkatkan usaha kita untuk menyebarkan ugama Allah yang benar ini dalam bulan yang mulia ini. Sementara kita berpuasa penoh pada bulan Ramadhan marilah juga kita berpuasa pada hari Isnin dan Khamis pada setiap minggu dan pada tarikh hijri 13,14dan 15 hb setiap bulan- sebagaimana yang disarankan oleh Rasulullah saw. 
 Jadi berhentilah menyambut hari kelahiran Rasulullah saw , mari buat apa yang baginda buat iaitu " BERPUASA PADA SETIAP HARI ISNIN"

The Prophet (peace be on him) was asked about fasting on Monday, he said:” That is the day I was born and the day (the first Revelation) was sent down on me.” (Muslim 2603)
Post a Comment