Wednesday, November 5, 2014

Dosa menghalang rahmat Allah

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalaamu Alaykum Wa Rahmatullaahi Wa Barakaatuh
اللهم صل على محمد وآل محمد





Seorang lelaki datang kepada Hasan Al Basri dan berkata " Aku mendengar kamu berkata , jika kita berbuat dosa dan Allah akan menghalang kita dari rahmatnya. Aku membuat semua jenis dosa yang tak terfikirkan pun oleh mu dan aku tak buat kebaikan. Aku mempunyai isteri yang cantik , anak-anak yang cantik , banyak duit , banyak tanah dan sangat berjaya. Allah tak halang aku dari apa-apa pun. Macam mana kamu kata dosa boleh menghalang rahmat Allah?"

Hasan Al Basri berkata " Adakah kamu solat malam?. Adakah kamu rasa lazat bila berdoa ? Adakah kamu rasa lazat bila solat?. Itu pun dah cukup yang menunjukkan Allah telah menghalang kamu dari berkomunikasi dengannya.

No comments: