Wednesday, August 19, 2015

PERASAAN HATI YANG MATI.

بسم الله الرحمن الرحيم Assalaamu Alaykum Wa Rahmatullaahi Wa Barakaatuh اللهم صل على محمد وآل محمد



Satu ketika seorang wanita dari kalangan keluarga saya menjemput saya kerumahnya dan memberitahu saya bahawa dia telah tua dan tidak mempunyai anak. Dia mahu mewasiatkan satu pertiga dari hartanya  (iaiitu yang dibenarkan oleh syara’) dan dia mahu saya melaksanakan wasiatnya.

Saya berkata kepadanya  “Engkau mahu melaksanakan wasiat tersebut mengikut ketetapan saya?Dia menjawab .”menurut ketetapanku”. “Aku bertanya lagi.” Apa yang engkau ingin lakukan keatas wasiat ini?

”Dia menjawab.”Seperti biasa engkau membelanjakannya untuk mengkapan dan mengkebumikan jenazahku.Kemudian mengadakan kenduri arwah setiap hari Khamis , hari ketiga, hari keempat puluh dan genap setahun. Kemudian didirikan khemah diatas kubur ku dan menjemput orang membaca Al quran diatas kuburku. Menjemput orang –orang yang terkemuka yang datang memberi ta’ziah untuk jamuan  tengahari dan malam. 

Pada hari-hari tersebut , sediakanlah makanan-makanan yang enak dan kuih muih. Aku juga mahu anda membuat tahlil setiap malam dalam jangkamasa  itu.Kemudian jangan lupa kuburku mestilah dibuat dari batu marmar yang mahal dan dipagar dengan besi dan jangan lupa menanam sebatang pokok kurma atau pokok lain supaya Allah akan mengampunkan dosaku. Kemudian jangan lupa membuat fidyah sembahyang, puasa ,zakat dan hajiku yang tertinggal.”

Sebaik saja dia selesai bercakap, saya terus berkata. “Saya tidak bersedia untuk melaksanakan wasiat itu “ Wanita itu terperanjat dan merasa hairan dengan jawapan saya , sambil berkata “Kenapa anda menolak permintaanku?”  Saya menjawab”kerana apa yang yang anda sebutkan itu semuanya boros,membazir , tidak diterima oleh aqal dan bertentangan dengan agama.
Wanita itu menengking  sambil berkata “Apa yang anda ucapkan ini . Bagaimana cara aku hendak mengeluarkan wasiat itu”. Saya menjawab.”Kau berikan kebebsan kepadaku untuk mengendalikan wasiat itu mengikut kehendak islam dan selaras dengan tuntutan zaman. “Wanita itu bertanya .”Bagaiman?” Lantas saya menjawab”Saya boleh pergi kesebuah hospital yang moden dan meminta supaya disediakan sebuah bilik dan melengkapkannya untuk pesakit miskin, atau sya boleh mendermakan sebahgain dari wasiat ini untuk membantu anak-anak yatim yang masih kecil atau saya boleh memberi sumbangan untuk mendidrikan sebauh sekolah didaerah atau dikampung yang belum mempunyainya.

“Boleh juga digunakan untuk membantu meluaskan masjid yang sudah tidak dapat menampung Jemaah yang bersembahyang . Bahkan ini lebih baik daripada membina sebuah masjid baru yang berhampiran dengannya dengan tujuan untuk bersaing dan memecah belahkan masyarakat islam setempat.
Juga boleh digunakan untuk membeli sebuah kedai untuk diwakafkan kepada masjid atau untuk sekolah menengah supaya pendapatannya dapat dibelanjakan kepada pelajar yang memerlukannya. Pihak tentera juga perlu diperuntukkan sebahagian besar dari wasiat ini selagi mereka mempertahankan dan melindungi kebebasan, kemerdekaan, kehormatan serta kekayaan kita.”
Sebenarnya orang orang Arab tidak memberi perhatian yang berat terhadap para tentera . Mereka jarang mengingati dan berfikir untuk membantu mereka ini dan inilah rahsia kelemahan mereka . Walau bagaimana pun gejala ini makin berkurangan kerana terdapatnya kesedaran yang meningkat kini.
Saya berkata lagi kepadanya : “ anda boleh lakukan lebih baik dari itu iaitu dengan melaksanakan sendiri wasiat itu semasa anda masih hidup dan kuat , kerana ia adalah lebih baik disisi Allah.”

Selesai perbincangan itu, saya mengajak saudara pembaca sekelian menoleh keadaan disekeliling kita. Disana kita akan dapati banyak waqaf-waqaf yang penting untuk kebaikan dan kebajikan yang telah diwaqafkan oleh datuk nenek kita dahulu untuk mendirikan sekolah , hospital , rumah-rumah ibadah dan kepada para pelajar. Terdapat juga orang yang berharta membiyai sebuah pasukan tentera dengan hartanya dan turut sama memperlengkapkannya. Justru itu kenapa kita hari ini setelah diberikan rezeki yang melimpah ruah, menghabis dan membazirkan harta tersebutdalam perkara-perkarayang tidak berfaedah?

Kenapakah kita mahu bersifat pemurah selepasa kita mati dan sebelumnya?
Dalam hubungan ini , sebuah akhbar Mesir ada melapurkan:
“Wasiat yang ditinggalkan oleh salah seorang permaisuri di Eropah yang meninggal dunia beberapa tahun lepasa adalah amat ganjil dan ia juga menghairankan orang-orang Barat yang menganggarkan harta peninggalannnya adalah diantara tiga hingga lima juta  sterling, tetapi ternyata ia hanya tinggal emapat ratus ribu sterling sahaja . Ini ialah kerana bantuan kewangan dianggrkan nsebanyak dua million sterling  yang diberikan oleh permaisuri itu kepada badan-badan kebajikan semasa hayatnya.”


No comments: