Saturday, May 24, 2014

Antara rahmat dan dosa

بسم الله الرحمن الرحيم
 Assalaamu Alaykum Wa Rahmatullaahi Wa Barakaatuh
 اللهم صل على محمد وآل محمد




Dari saudi life

Pada suatu masa Imam Bakr al-Muzani melihar seorang buruh mengangkat barang sambil mengucapkan "alhamdulillah" dan Astaghfirullah . Al muzani menunggu buruh itu menghabiskan kerjanya  dan dia bertanya " Adakah kamu tahu apa-apa yang lain dari  (Alhamdulilah and Astaghfirullah)
Buruh itu berkata " sudah tentu saya tahu dan saya pun membaca Al quran, cuma sebagai hamba Allah kita berada diantara rahmat dari Allah dan dosa. Disebabkan situasi ini maka saya , memuji dan berterima kasih kepada Allah diatas nikmat yang diberi  dan saya juga mintak ampun kepada Allah.
Kata Imam Al muzani : " sudah tentu orang ii mempunyai kefahaman yang mendalam tentang agamanya lebih daripada aku"(Gems and Jewels p. 37)


No comments: