.
Rasulullah SallaLlahu alaihi Wasallam
menjelaskan batasan risalahnya dengan sabdanya
“aku diutuskan untuk menyempurnakan budi
pekerti (akhlak) yang mulia”.
Budi pekerti meninggalkan pengaruh yang
besar dalam memebinbing eseorang individu , sesebuah kumpulan dan sesuatu
bangsa. Kita tidak dapat menggambarkan wujudnya satu bangsa tanpa akhlak yang
baik.
Madah penyairmenyebutkan:
Tiaak sempurna binaan sesuatu kaum
kiranya akhlaknya meruntuhkan asasnya.
Agaka menghairankan bahawa ramai ibubapa
yang bergantung kepada sekolah untuk membentuk budi pekerti anak –anak mereka.
Sebenarnya budi pekerti tidaka ada tempat yang prktikal disekolah. Kalaupun ada
hanya diajar ,ata pelajaran moral secara teori sama seperti mata pelajaran
sejarah dan geografi.Pada peringkat awal disekolah rendah pelajaran moral
dimasukkan dibawah mata pelajaran “alam sekitar” yang diajar kepda murid-murid
sama seperti matapelajaran lain.
Oleh kerana pentingnyaakhlak ini , ia
tidak dapat dipelajari melalui buku. Malah ia hanya boleh dipelajari
dengandidikan, contoh tauladan dan cara
hidup yang baik.Justru itu setiap ibubapa harus menumpukan perhatian
dalam hal ini dan tidak hanya bergantung kepada sekolah semata-mata. Pihak
sekolah sudah cukup sibuk untuk menyediakan sejumlah besar persediaan “silibus”
dan catatan-catatan buku sebagai persediaan untuk peperiksaan.
Kita harus sedar bahawa mengabaikan
akhlak akan mendedahkan kanak-kanak dan mendedahkan Negara kepada bahaya dan
musibah yang besar.
Saya tidaklah maksudkan akhlak yang mati
dan kaku dimana banyak pihak yang tertarik kepadanya, tetapi yang saya
maksudkan ialah melatih anak-anak sejak dari kecil lagi untuk berdiri diatas
kaki sendiri dan mendidik kekuatan peribadi, berinisiatif,berani dalam
kebenaran dan jujur bekerja.
Budi pekerti yang paling penting yang
saya lihat suadah hampir hilang dalam masyarakat kita ialah sikap “tolong
menolong” iaiatu perangai yang paling mulia ayang amat diperlukan . Setipa
orang dinegara ini sudah menjadi “bongkak”. Mereka tidak percaya pada oaring lain
lagi dan tidak memahami orang lain kecuali dengan dirinya sendiri. Sikap
seperti ini akan menghancurkan kewujudan kita serta mendedahkannya kepada
kemusnahan.
Agama islam mula-mula menyeru kita
kepada sikap “tolong menolong” iaitu sikap yang membawa faedah kepada
masyarakat.
Firman Allah Subhanahu Wa Taala:
“Dan tolong menolonglah dalam kebaikan
dan takwa”.
Manakalasabda Rasuliullah
SalllaLlahu ‘alaihi Wasallam
“ Sesungguhnya Allah akan menolong
hambanya selagi ia menolong saudaranya.”
Kemerosotan sifat tolong menolong dinegara kita adalah berpunca dari sisitem
pembelajaran (sekolah) kerana ia tidak memberikan penekanan kepada pendidikan social.
Pengajaran didalamnaya lebih bercorak individu sehingga kepada mementingkan diri sendiri, tidak memerlukan
kerjasama, malah mungkin kerjasamadianggap pula sebagai satu dosa. Ini berbeza
denan pendidikan Barat yang melatih generasi baru untuk mengutamakan sifat
tolong menolong dengan menubuhkan kumpulan kerjasama dan mebahagikan kelas
kepada beberap kumpulan. Setiap kumpulan menjalankan rancangan atau melakukan
pelajaran praktikal secara bersama. Orang –orang dewasa digalakkan memberi
perhatian kepada kanak-kanak serta menjaga mereka dari segi makanan, pakaian
dan permainanserta melatih mereka untuk mengutamakan kepentingan orang lain ,
saudara-saudara dan teman-teman mereka.
No comments:
Post a Comment