Saturday, November 16, 2013

Kasihnya ibu

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalaamu Alaykum Wa Rahmatullaahi Wa Barakaatuh
 اللهم صل على محمد وآل محمد



 

Pada suatu ketika dizaman Nabi Daud as, ada dua orang wanita berjalan beriringan dengan masing-masing mendokong seorang bayi. Tiba-tiba datang seekor serigala dan merampas salah seorang bayi tersebut dan lari..
Wanita yang lebih tua kemudian merampas bayi dari wanita yang lebih muda dan berkata " Ini bayi aku, serigala dan memakan bayi kamu". Wanita muda itu berkata dengan marah Takutlah kepada  اَللَّه سُبْحَانَهُ وَتَعَال ! Bayi itu adalah bayiku".!
Dan mereka pun bertengkar. Selepas membawa kes tersebut kepada Nabi Daud as , diputuskan bahawa bayi tersebut milik perempuan yang lebih tua itu. Nabi Sulaimana mendapat tahu berita tersebut dan baginda berkata:
" Ayah, saya ada satu idea, Bawakkan satu pisau dan saya akan potong bayi ini kepada dua , wanita ini boleh mendapat separuh seorang bayi ini” 
 Mendengar perkataan Nabi Sulaiman, wanita yang lebih tua itu hanya berdiam diri tetapi perempuan yang lebih muda itu terus menjerit  " Tidak ! berikan saja bayi tersebut kepada dia , tetapi tolong jangan apa-apakan dia!"
Nabi Sulaiman as pun berkata, " Bayi ini adalah milik perempuan muda itu, dia telah menunjukkan keperihatinannya kepada anaknya" Dan bayi itu pun diberikan kepada ibunya yang berhak.

LESSON
Ijtihād helps solve great problems with ease

sumber -islam for kids
Post a Comment